top of page
Ralf Immens

Verslag Ondernemersbijeenkomst Toerisme & Vrije Tijd Sint-Michielsgestel

7 februari 2022



Meer dan 20 ondernemers delen hun ideeën met de gemeente en elkaar

Op maandagmiddag 7 februari zijn er 24 ondernemers, erfgoedorganisaties en kenners van gemeente Sint-Michielsgestel bijeengekomen om samen te brainstormen over de samenwerking op het gebied van toerisme en vrije tijd. In de speeddate als kennismaking kwamen er meteen al verrassende kansen voor onderlinge samenwerkingen aan het licht. Zo zagen groepsaccommodatie Zonnewende en een organisator van activiteiten in de kern Sint- Michielsgestel kansen om de handen ineen te slaan. Bezoekers aan Zonnewende vragen regelmatig wat er te doen is in Sint-Michielsgestel voor hun groepen. Daar wist de collega ondernemer wel antwoord op. Twee ondernemers uit de kern Gemonde kenden elkaar niet, maar zagen meteen kansen om een mooie combinatie te kunnen vormen voor hun gasten. Restaurant partycentrum Hooghei trof ook een collega in Berlicum waarin beiden kansen zagen om samen te gaan werken. De eerste ontmoetingen laten meteen de potentie zien van een goede onderlinge samenwerking op het gebied van toerisme en vrije tijd. Een mooie start van de middag.

Visies, plannen en ideeën als fundament voor een gezamenlijke aanpak

Ralf Immens (kwartiermaker/centrummanager Sint-Michielsgestel, Den Dungen en Gemonde), Erwin Frunt (kwartiermaker/centrummanager Berlicum) en Marloes Schut (gemeente Sint-Michielsgestel, toerisme en vrije tijd) hebben in een korte presentatie de ondernemers en organisatoren bijgepraat over de plannen die bedacht voor 2022 – 2025. In een sneltreinaart namen zij de ondernemers en organisatoren mee in de visies, plannen voor 2022 en ideeën voor de toekomst.

Handvatten: De juiste doelgroep, op het juiste moment, naar de juiste plek

Servia van de Laak van Insiders (specialist in online destinatiemarketing) reikte handvatten aan voor de toeristische aanpak: Zorg ervoor dat je de juiste doelgroep, op het juiste moment naar de juiste plek weet te leiden. Werk aan de hand van het DNA van Sint- Michielsgestel: Waar zijn we goed in? Wat hebben we inwoners en bezoekers concreet te bieden aan bijzondere locaties en ervaringen? Wat is het verhaal van Sint-Michielsgestel? Het advies is om te werken met verhaallijnen: centrale thema’s die dienen als kapstok om Sint-Michielsgestel te presenteren. Kies per thema een top 10 aan bijzondere locaties en activiteiten. Maak routes en dagprogramma’s voor jong en oud. Hou rekening met de leefstijl en voorkeuren van de eigen inwoners en pas je aanbod daarop aan. Met deze handvatten zijn de ondernemers en organisatoren in vier groepen aan de slag gegaan om concrete ideeën te bedenken en de krachten te bundelen.

Verhaallijnen en jaarprogrammering

Het DNA van Sint-Michielsgestel is samengaat in drie woorden: Gemoedelijk, Gezond en Goed. Er zijn drie verhaallijnen voor Sint-Michielsgestel bedacht: ‘Gezond Genieten’, ‘Samen Stromen’ en ‘Rijke Gronden’. In drie groepen zijn de deelnemers aan de slag gegaan om te bedenken: Wat hebben we als Sint-Michielsgestel op dit thema te bieden? Wat kunnen inwoners en bezoeker ondernemen om het thema te beleven? Iconen die vaak zijn genoemd zijn Haanwijk, de Ruwenberg maar ook kleine lokale pareltjes zoals Wijnlandgoed Wolf of de locatie waar de ondernemers bij elkaar zijn gekomen voor deze dag: Brouwerij Mieghelm, de vijf Ambachten. Een vierde groep ging aan de slag met de jaarprogrammering: De etalage van bijzondere activiteiten per maand en seizoen die passen bij het verhaal van Sint- Michielsgestel, zoals de Battle of Seven (een meerkamp tussen de zeven kernen). De ideeën vlogen over tafel: Waarom hebben we eigenlijk geen gezonde nieuwjaarsduik in de Dommel of de Essche Stroom of bewegingsroutes door het buitengebied? Alle ideeën worden op dit moment uitgewerkt in top 10’s per verhaallijn en thema: Een concrete vulling van de etalage van Sint-Michielsgestel wat er te bieden is bezoekers en inwoners.

Sint-Michielsgestel: geen vier maar zeven kernen

Een aantal goed ingevoerde deelnemers wezen erop dat er vaak wordt gesproken over vier kernen van Sint-Michielsgestel: Berlicum, Den Dungen, Gemonde en Sint-Michielsgestel, maar dat er nóg drie kernen meer zijn. De drie kernen die zeker niet mogen worden vergeten zijn: Halder, Maaskantje en Middelrode. Iedere kern heeft zo zijn eigen iconen en bijzondere activiteiten te bieden voor toerisme en vrije tijd. Een kritische vraag werd gesteld: Moet er dan ook niet een los verhaal en plan komen per kern? Kunnen we wel uit de voeten met drie verhaallijnen en één jaarprogrammering? Het is advies is om focus aan te brengen en echt samen te gaan werken. Het accent kan anders liggen per kern, maar de drie gezamenlijke verhaallijnen maakt het verhaal van Sint-Michielsgestel herkenbaar en voorkomt versnippering. Bovendien bieden de verhaallijnen kansen om samen te werken in de regio: Denk aan het ontwikkelen van vaar-, fiets- of wandelroutes samen met de gemeenten die langs de stromen de Aa, de Dommel en de Essche Stroom liggen. Of samenwerkingen met andere gemeenten die streekproducten aanbieden zoals een “zaaifeest” of “plukroutes” in het buitengebied.

De ondernemers hebben behoefte aan onderling contact en samenwerking

In het afrondende gesprek stond centraal: Waar hebben jullie als ondernemers het meeste behoefte aan? Waarmee kan de gemeente helpen om de plannen voor de ondernemers en organisatoren in toerisme en vrije tijd in 2022-2025 een mooie ontwikkeling door te laten maken? Het antwoord was helder: Help met het faciliteren van onderling contact. “Breng in kaart welke ondernemers en organisaties er actief zijn in Sint-Michielsgestel en maak het mogelijk dat we elkaar benaderen. Help ons om elkaar vaker (digitaal) te ontmoeten zodat we partners kunnen vinden voor gezamenlijk acties. Breng onze verhalen en ideeën bij elkaar zodat we elkaar kunnen inspireren”. Meteen kwamen er ideeën uit de groep: Maak gebruik van de bestaande kanalen of ondernemersportalen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Marloes Schut pakt de handschoen op: Deze wens wordt op korte termijn ingevuld. Nog in dit eerste kwartaal van 2022 wordt er een (digitale) ontmoetingsplaats voor ondernemers in toerisme en vrije tijd ingericht.


Hoe nu verder?

De ondernemers waren het er over eens: De middag was een mooie start om samen de handen ineen te slaan voor een blijvende samenwerking in de driehoek: gemeente/kwartiermakers, ondernemers in de sector en kennishouders zoals heemkunde. De Ruwenberg nodigt iedere ondernemer uit om persoonlijk een kijkje te komen nemen en kennis te maken met de Ruwenberg dat naast een conferentieoord zoveel meer te bieden heeft, zoals tienduizenden internationale bezoekers die graag willen fietsen en genieten in en om Sint-Michielsgestel. Een ondernemer uit het centrum van Sint-Michielsgestel hield een pleidooi om echt samen door te pakken. “Het is een mooie start. Fijn dat onze mening en ideeën worden gevraagd. Een bijeenkomst van ondernemers zoals dit is voor herhaling vatbaar. Maar... We hebben behoefte aan concrete daden. Zorg voor concrete routes, een gezamenlijk platform en meerwaarde voor ons. Geen woorden, maar daden.” Een uitnodiging waaraan gehoor gaat worden gegeven. De gemeente en kwartiermakers zijn aan de slag en komen nog in het voorjaar van 2022 met de concrete uitwerkingen.

Praat mee en blijf op de hoogte

Ook meepraten of op de hoogte blijven van de plannen voor toerisme en vrije tijd in Sint- Michielsgestel? Meld je aan via m.schut@mijngemeentedichtbij.nl.

80 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page